۱۳۹۱ تیر ۲۴, شنبه

خوش اندام و کمر باریک

تانه جواب این سوال مثبت است. تنها با تغییر روش زندگی  می توان به این آرزو دست یافت. البته اگر این تغییر برای یک دوره کوتاه باشد هیچ چیز عوض نمی شود و شما تنها وقت، پول و انرژی خود را هدر می دهید. تغییر روش زندگی برای رسیدن به این هدف یعنی جایگزین کردن عادات درست غذایی و افزودن تحرک بدنی به برنامه زندگی برای تمام عمر!
مشکل چاقی و اضافه وزن که امروزه  تقریبا بیش از هفتاد یا هشتاد درصد مردم دنیا را رنج می دهد به آسانی قابل حل است به شرطی که ما یاد بگیریم چطور سالم زندگی کنیم. اما سالم زندگی کردن برای خیلی ها سخت است به همین دلیل افراد چاق معمولا با استفاده از راه های غیر اصولی تصمیم به کاهش وزن می گیرند، برای مدتی لاغرتر می شوند و دوباره روز از نو روزی از نو! چرا که این افراد فقط برای مدتی محدود خود را مجبور به انجام کاری می کنند  که ادامه آن در طولانی مدت تقریبا برای هر کسی غیر ممکن است.
اگر شما هم بار ها و بار ها برای لاغر شدن چنین روش هایی را تجربه کرده اید و هر بار هم نتیجه کم و بیش مشابه ای  گرفته اید چرا تصمیم نمی گیرید که روش زندگی اتان را تغییر دهید؟
به طورخیلی ساده دلیل اصلی چاقی عدم تحرک بدنی و اشتباه غذا خوردن است. یعنی اگر کمتر فعالیت بدنی داشته باشیم و بیشتر از نیاز بدن غذا بخوریم چاق می شویم. کالری اضافی در بدن به صورت چربی در شکم، باسن، ران ها و یا بازوها جمع شده و گاه به صورت گره هایی در زیر پوست احساس می شود. خیلی از مردم به اشتباه و یا برای توجیه عادات بد غذایی خود مسئله وراثت را عامل چاقی می دانند اما این ادعا در بیش از هشتاد درصد موارد پشتوانه علمی ندارد. عامل وراثت در بروز چاقی هرگز دلیل اولیه نیست، بلکه زندگی مدرن امروزی که شامل کم تحرکی و مصرف زیاد غذا است ما را چاق می کند.
اما  چطور با چاقی و اضافه وزن مبارزه کنیم؟ چگونه به وزن دلخواه  برسیم و یا کمر باریک شویم؟
راه های ساده زیر در بیش از هشتاد در صد موارد چاقی موثر است. باور کنید که تنها تعداد کمی از مردم نیاز به پزشک متخصص  دارند تا لاغر شوند. برنامه غذایی متعادل و سالم، ورزش منظم، دفع مواد زائد و سمی از بدن، تنفس صحیح، آرامش روحی و خواب کافی چاره این مشکل است.   
برنامه غذایی متعادل و سالم یعنی مصرف غذا های سالم + حذف مواد غذایی مضر و نه گفتن به  غذاهای خوشمزه و غیر سالم.
از خوردن غذاهای آماده در خارج از منزل بپرهیزید، زیرا نمی دانید دراین غذاها واقعا چه وجود دارد. مثلاً چه میزان روغن برای پخت غذا به کار رفته است. غذاهایی بخورید که محتویات آن مشخص است مثل کباب برگ به جای کباب کوبیده. بهترین راه پخت گوشت و مرغ برای کسانی که رژیم دارند، کباب کردن و بریان کردن در فر است. بدین طریق برای پخت، روغن اضافه نمی کنید.
متاسفانه یکی از بهترین چیزهایی که ما با زندگی در کانادا از دست داده ایم خوردن سبزیجات متنوع و تازه ایران است که در حال حاضر به آن دسترسی نداریم. خانواده هایی که عادت دارند در کنارغذا سبزی خوردن میل کنند، همیشه میزان بالایی ویتامین، املاح و فیبر دریافت می کنند. دریافت فیبر موجب کاهش جذب چربی غذا می شود، پس سعی کنید این عادت خوب را ترک نکنید. کنار گوشت کباب شده تا می توانید بروکلی، لوبیا سبز، گل کلم پخته، اسفناج و سایرسبزی جات پخته میل کنید.
ماست و اسفناج از دسرهای کم کالری و راهی مناسب برای مصرف سبزیجات هستند .  
سبزیجات دارای کمترین میزان کالری هستند و کالری آنها حتی یک سوم میوه هاست. از این رو مصرف زیاد آنها علاوه بر فواید بسیار تغذیه ای، موجب سیری و مصرف کمتر غذا می شود. یک سالاد خوب و لذیذ، پیش غذای بسیار مناسبی است. سالادی که از کاهو، فلفل سبز، گوجه فرنگی،1 قاشق مربا خوری روغن زیتون و سرکه تهیه شده باشد.
در صورت تمایل 1 حبه سیر در سالاد خود رنده کنید و از فواید ضد عفونی کننده و تصفیه کننده آن بهره مند شوید.
در بین روغن های خوراکی، روغن مایع ذرت و آفتابگردان بهترین روغن ها هستند.
اگر در بین روز احساس ضعف شدید کردید، اصلا جای نگرانی نیست. بهترین راه این است که  بک ماده غذایی حاوی پروتیین بخورید نه شیرینی جات و چیبس و کراکر های شور.
مصرف نمک را به حداقل برسانید، برای درمان چربی اضافه بدن این نکته بسیار ضروری است.
روزانه حداقل  8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید. هر چه با غذا مایعات مصرف نکنید بهتر است.
. منابع غذایی ید عبارتند از: مصرف ید می تواند در رفع چربی های موضعی مفید باشد
ماهی و میگو، تربچه، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، نخود فرنگی، توت فرنگی، قارچ، ترب، کاهو، سیب زمینی، موز، کلم، زرده تخم مرغ، سیر و پیاز، لوبیا، تره فرنگی، انگور، گلابی و چای.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر