۱۳۹۱ مرداد ۴, چهارشنبه

خوش اندام و متناسب با وزنه

(قابل توجه خانمها)
آیا میدانستید که ورزش با وزنه بهترین و سریعترین راه  برای داشتن اندامی متناسب و زیباست؟ با این حال چرا بسیاری از خانمها حاضرند هر راه فرعی دیگر را آزمایش کنند با این که مطمئن نیستند به نتیجه مطلوب می رسند؟
داشتن بدنی خوش فرم برای خانمها آرزوی زیاد عجیب و غیرطبیعی نیست ولی به نظر میرسد که خیلی از خانمها با آنکه چنین آرزویی دارند دنبال راه عملی و موثر نمی گردند. بیشتر خانمها از ورزش با وزنه هراس دارند زیرا معتقدند که این ورزش بدن آنها را خشن و مردانه میکند!
اگر شما هم از آن دسته خانمهایی هستید که با چنین باور نادرستی از ورزش با وزنه خودداری می کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید تا متقاعد شوید که برای داشتن رانها و باسن سفت و خوش فرم، کمر باریک، شکمی صاف، سرشانه های برجسته و بازوان زیبا هیچ راهی موثرتر و پایدارتر از ورزش با وزنه وجود ندارد.
قبل از آنکه به توضیح درباره "باورهای نادرست" در مورد ورزش با وزنه بپردازم لازم میدانم تاکید کنم که با ورزش بدنسازی علاوه بر داشتن بدنی  خوش فرم این امکان را دارید که میزان بیشتری از چربی ذخیره شده در بدنتان را بسوزانید، از بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنید و با پیری زودرس مبارزه موثر داشته باشید و اینها تنها معدودی از فواید بیشمار ورزش  با وزنه است.
حال به توضیح درباره سه باور نادرست که در میان خانمها بسیار متداول است میپردازم:
·         باور نادرست شماره یک: ورزش با وزنه بدن زنان را درشت و مردانه میکند.
بیشتر خانمها به محض صحبت درباره ورزش بدنسازی هیکل آرنولد در نظرشان مجسم میشود و یا زنانی که در مسابقات پرورش اندام با بدنی برهنه عضلات دم کرده و بزرگ خود را به معرض نمایش میگذارند. این خانمها باید بدانند که اگر آنها قصد رقابت در مسابقات پرورش اندام را ندارند شانس اینکه عضلات بازوها و سر سینه شان مثل مردها شود دقیقا صفر است. چرا که آن دسته از زنان حرفه ای بدن ساز از هورمون استروئید و مقادیر زیادی مکمل های شیمیایی استفاده میکنند. درحالت عادی بدن هیچ زنی بدون تزریق استروئید به اندازه کافی تستوسترون تولید نمیکند و طبیعتا بدون وجود هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) امکان داشتن عصلاتی بزرگ و مردانه صفر است. هورمون تستوسترون، نوع تغذیه و نوع ورزشی که مردان انجام میدهند بکلی با آنچه خانمهای خوش هیکل در سالن های ورزش باید انجام دهند فرق میکند. پس اگراز شانه های افتاده،  پاهای هویجی شکل (رانهای گوشتالود و پهن و ساقهای لاغر) و باسن شل و افتاده خود رنج میبرید بدانید که ورزش با وزنه بهترین و سریعترین راه داشتن هیکلی متناسب است.
·         باور نادرست شماره دو: اگر ورزش بدنسازی را قطع کنم عضلاتم به سرعت به چربی تبدیل میشود.
چنین چیزی غیر ممکن است. عضلات هرگر به چربی تبدیل نمیشوند. احتمال وجود چنین تغییری درست مانند این است که یک تکه طلا بعد از مدتی عدم استفاده به یک قالب پنیر تبدیل شود! بافت عضله و چربی دو توده کاملا متفاوت هستتند. ساختار و عملکرد آنها هم کاملا با یکدیگر متفاوت است و تحت هیچ شرایطی به یکدیگر تبدیل نمیشوند. خوب ممکن است بپرسید چرا کسانی که ورزش بدنسازی را قطع میکنند بعد از مدتی بدنشان شل و ول میشود.  دلیل این است که با قطع کردن ورزش بدنسازی عضلات شکل خود را از دست میدهند و اگر نوع تغذیه و میزان آن هم عوض نشود و مثلا میزان بیشتری کربوهیدرات و چربی مصرف کنیم کم کم توده های چربی در بدن بیشتر شده و روی عضلات را میپوشانند ولی در صورتی که با قطع ورزش بدنسازی میزان  مصرف غذا کمتر و متناسب با میزان فعالیت بدنی باشد –یعنی اینکه اگر ورزش نمیکنید غذا هم زیاد نخورید، بخصوص غذاهایی مانند: نان، برنج، ماکارونی، شیرینی جات، بستنی، شکلات و غذاهای پرچرب- چاقتر نمیشوید.
·         باور نادرست شماره سه: ورزش با وزنه مختص مردان است  و خانمها با پیاده روی و کلاسهای اروبیک خوش هیکل میشوند.
بهتر است این اطمینان را به شما بدهم که تحت هیچ شرایطی بدن شما با پیاده روی های معمولی حتی دو ماراتون و کلاسهای اروبیک  خوش فرم و سفت نمیشود. چرا که با انجام این گونه فعالیت ها و به همراه سوزاندن چربی، توده های عضلانی خود را هم از دست میدهید. پس اگر میخواهید سایز کم کنید و بدن خوش ترکیب داشته باشید، اگر میخواهید جوان و سرحال بمانید و اگر میخواهید با اعتماد به نفس بیشتر در جامعه و بین دوستان ظاهر شوید، ورزش با وزنه تنها راه موثر و مفید است.

۱ نظر:

  1. سلام خانم آذر و ممنون از سایت واقعاً مفیدتون.
    مشکلی که من ( و فکر می کنم خیلی زنهای دیگه) دارن اینه که اگه آدم شروع به برنامه چربی سوزی کنه، که مثلاً چربیهای شکمش آب بشه، مجبور میشه دور سایز سینه ش رو هم خط بکشه. چون همین طور که می دونین، بافت سینه تشکیل شده از غدد شیری ( که حجم کمی دارند ) و چربی.
    خود من با این که به ورزش و رژیم و غیره اعتقاد کامل دارم، الآن سعی می کنم ورزشم رو در حداقل نگه دارم، که دچار چربی سوزی نشم، و سینه هام رو از دست ندم.
    راهی برای این هست؟ هرجا که نگاه می کنم نوشته که میزان چربی بدن به طور کلّی پایین میاد، اینه که چنین چیزی غیرممکن هست.
    میشه یه پست در مورد این بذارین؟ فکر می کنم سؤال خیلی از زنها و زنهای ایرانی مخصوصاً باشه.
    ممنون

    پاسخحذف