۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه


آیا ترازو به شما راست می گوید؟ Ignore the scale. Pay attention to the mirror

افراد زیادی را می شناسم که از رفتن روی ترازو  به شدت وحشت دارند یا روزی چند بار روی ترازو می روند تا با دیدن کاهش حتی چند صد گرم وزن خوشحال شوند و احساس خوبی داشته باشند. هردو گروه معمولا به تغییر شکل بدنشان از نظر کم یا زیاد شدن توده های چربی و عضله یا به تنگ و گشاد شدن لباس هایشان  زیاد توجهی ندارند.

این هفته بهتر دیدم برای پاسخ به سوال دوستان بسیار زیاد در باره کم یا زیاد شدن وزن و اصولا حساسیت بیش از اندازه نسبت به کم یا زیاد شدن وزن بیشتر از تصاویر گویا استفاده کنم.

به این تصویر توجه کنید. همانطور که می بینید توده ای از عضله با توده ای از چربی کنار هم قرار دارند که وزن هردو با هم برابر است. ولی چرا شکل این دو توده این قدر با هم فرق می کند؟

وزن بدن ما از چه تشکیل شده است؟
به طور کلی ترکیب وزن بدن شامل وزن استخوان ها، اندام ها (قلب، مغز، کلیه،...)، عضلات، چربی و آب است.  اگر وزن استخوان ها و اندام های بدن را به عنوان عواملی ثابت در نظر بگیریم برای افزایش و کاهش وزن می توان تنها روی وزن عضلات، چربی و آب بدن به عنوان عوامل متغیر بحث نمود.
افرادی که  به شدت روی وزن حساسیت دارند معمولا به این مورد مهم توجهی نمی کنند که از دست دادن وزن در بیشتر موارد مساوی با از دست دادن وزن عضله در بدن است.  بنابر این به جای این که خیلی وقت ها با کم شدن عدد وزنشان ناراحت شوند عدد روی وزنه را به عنوان پیشرفت یا پیروزی چشمگیری تلقی کرده در حالی که نمی دانند وزن از دست داده  به احتمال خیلی زیاد وزن عضله و آب بدن و نه چربی بوده است.
حالا به این تصاویر توجه کنید:
 
از خود بپرسید چه عاملی باعث شده که این سه تصویر با یکدیگر متفاوت باشند؟ کدامیک به نظر شما سنگین تر هست دست راستی یا دست چپی؟ اگر بگویم وزن فردی با 15 در صد چربی می تواند بیشتر از وزن فردی با 25 در صد چربی باشد باور می کنید؟
 
بله می توان باور کرد که فردی با میزان کمتر توده های چربی و داشتن توده عضلانی بیشتر در بدنش سنگین تر اما شکیل تر و لاغرتر باشد.
 
اگر باز هم حرفم را باور نمی کنید به این دو عکس نگاه کنید:
 
 
فکر می کنید چرا من در این دو عکس کاملا متفاوت به نظر می رسم؟




عکس اول مربوط به چهار سال قبل است که وزن من 135 پاوند با چربی 25 درصد بوده است. عکس دوم حدودا شش ماه قبل گرفته شده است. وزن من در این عکس 143 پاوند با 14 درصد چربی است.
 
جالب تر این که بدانید با آن که وزن من در حال حاضر 8 پاوند اضافه تراز چهار سال قبل شده ولی مجبور شدم کمی پول خرج  کنم و از خیاط بخواهم این لباس را برایم کوچک تر و کوتاه کند!
 
فکر می کنید چه چیزی باعث این همه تفاوت می شود؟
 
شاید حالا توانسته باشم شما را متقاعد کنم که وسواس بیش از اندازه روی کم یا زیاد شدن وزن ترازویی را کنار بگذارید زیرا وزن ترازویی عامل تعیین کننده برای داشتن اندامی متناسب تر نیست. اگر می خواهید از شکل بدن خود احساس بهتری داشته باشید بیشتر به  کم کردن چربی و افزایش عضله در بدن توجه کنید. باورداشته باشید که این تنها راه برای داشتن اندامی متناسب است و مهمتر آن که فقط در این حالت شما ازشرنوسانات سریع وزنی ( وزن یویویی) راحت می شوید.   
 
چند حقیقت درمورد تفاوت توده چربی و عضله:
 
توده عضلانی شکیل و متراکم است در حالی که توده چربی شل وول و بی شکل است.
 
توده عضلانی درطول زمان به سرعت تغییر شکل نمی دهد در حالی که توده چربی دراندک زمان  سریعا کم یا زیاد می شود.  
 
هریک پاوند توده عضلانی برای حیات خود 5 تا 6  کالری می سوزاند در حالی که هر یک پاوند توده چربی 2 تا 3 کالری برای حیات خود لازم دارد. ( مزیت سوخت و ساز بالاتر با افزایش توده عضلانی) پس هرچه بیشتر عضله داشته باشید، میزان سوخت و ساز بدنتان بالاتر و هرچه سوخت و سازتان بالاتر باشد چربی بیشتری کم می کنید.  به یاد داشته باشید فردی که عضلانی تر است حتی با خوابیدن هم کالری بیشتری می سوزاند.
 
وجود توده عضلانی در بدن باعث قدرت می شود در حالی که وجود توده چربی وزن مرده است واز قدرت بدنی می کاهد.
 
توده های عضلانی با ورزش صحیح در تمام بدن پخش می شوند در حالی که توده های چربی عموما در قسمت هایی از بدن روی هم (بیشتر بخش میانی بدن)  انباشته می شوند.
 
در صد آب توده عضله نسبت به توده چربی بسیار بالاتراست.
 
چند باور نادرست در باره توده عضله و توده چربی
 
وزن عضله از چربی سنگین تر نیست بلکه عضله از چربی متراکم تر است (یک تکه آجر با وزن یک پاوند از یک پاوند پر سنگین تر نیست.)
 
با انباشتن کالری اضافی در بدن توده عضله درست نمی شود ولی توده های چربی به سرعت افزایش می یابند.
 
سرعت افزایش یا کاهش یک پوند عضله و یک پاوند چربی در بدن به دلیل وجود آب در این دو توده یکسان نیست. 
 
بدانید و مطمئن باشید که حساسیت روی وزن ترازویی راه مناسبی برای سنجیدن پیشرفت تناسب اندام شما نیست.  اگر واقعا می خواهید بدانید که  با انجام کارهای متقاوت مثل ورزش کردن ( هوازی و غیر هوازی) و دست به دامن رژیم های متفاوت لاغری چقدر بدنتات تغییر می کند از خودتان مرتب عکس بگیرید، به جای رفتن روی ترازو یکی از لباس هایتان را معیار وزن قرار دهید. چند وقت یک بار آن را بپوشید و ببینید چه فرقی کرده اید. اگر هیچ تفاوتی نمی بینید با آن که وزنتان کمتر شده است باید فکر دیگری بکنید. از دست دادن وزن عضلانی هیچ دلیلی برای خوشجال شدن نیست!

۱ نظر:

  1. بله من هم دقیقا این مورد را با کاهش وزنم تجربه کردم. ممنون از شما

    پاسخحذف