۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

 مردان و زنان سیب و گلابی! 
روبروی آینه بایستید و چند لحظه به بدن خود نگاه کنید. برای انجام این کارمی توانید کاملا برهنه شوید تا دقیقا بدن خود را ورانداز نمایید. حال به خود بگویید کدام نواحی از بدن شما از لحاظ سایز و اندازه بزرگترند، سینه ها و شکم یا ران ها و باسن ؟ چنانچه خط کمر معیار ارزیابی شما باشد فکر می کنید تجمع چربی در کدام قسمت بدن شما نمایان تر است؟  قسمت بالا یا پایین خط کمر؟ اگر بالاتنه شما بزرگ تر است یعنی اندازه دور سینه و کمرتان تقریبا به اندازه دورباسن میباشد، دراین صورت بدن شما به سیب شبیه است . بدین معنا که چربی بیشتری در ناحیه  کمر و سینه ها دارید. برعکس اگر پاها و ران هایتان گوشتالود و باسنتان بزرگ است و به عبارتی اختلاف سایز دورسینه و کمربا باسنتان خیلی زیاد است، بدن شما شکل گلابی می باشد.
با این ارزیابی  ساده بدنی می توانید به اشکالات بدن خود پی ببرید و به دنبال راههای متناسب نمودن ناموزونیها در اندام خود باشید که این امر در نهایت به کاهش وزن و احساس سلامتی بیشترمی انجامد .
افراد سیب شکل (عموما مردها) چربی بیشتری در ناحیه بالائی بدن و دورکمر دارند. این نوع چربی معمولا چربی زیر پوستی و سطحی نیست بلکه عمیق و در اطراف ارگانهای حساس بدن از حمله قلب ، روده ها ، کبد وکلیه ها می باشد.  به طورکلی بدن یک فرد سالم نیازمند میزان مشخصی چربی است اما چربی های اضافی در بدن هشداری است که باید جدی گرفته شود چرا که این عامل می تواند به مرور زمان منجر به بروز بیماریهای جدی مانند دیابت ، بیماریهای قلبی ، سکته و سرطان سینه شود. اضطراب ، تشویش و بیماریهای افسردگی نیز از سایر عوارض ذخیره چربی در نواحی سینه ها و دورکمر است. این نوع چاقی می تواند به دلیل اختلالات هورمونی باشد.
افراد گلابی شکل (عموما زنان) چربی بیشتری در ناحیه پایینی بدن خود دارند. سلولیت (چاقی موضعی) در ران ها و باسن شایع ترین عارضه در زنان و مردان گلابی شکل است .درست است که در این حالت فرد با خطر بیماریهای جدی مانند سکته قلبی روبرو نیست اما این دسته افراد به علت داشتن ظاهری ناموزون و نا متناسب معمولا دچار عدم اعتماد به نفس و افسردگی می شوند.
بدون تردید زنان و مردان سیب و گلابی ، رژیم های غذائی متفاوت ویا استفاده از داروهای شیمیائی و گیاهی و یا طب سوزنی را تجربه کرده اند. حذف کامل چربی و مواد نشاسته ای (کربوهیدرات) از برنامه غذائی به منظور رسیدن به تناسب اندام حرف تازه ای در میان این دسته افراد نیست ، تمرین های سنگین و مداوم ورزشی نیز در بسیاری موارد اینگونه افراد را ناامید کرده است. قطعا کاهش کالری مصرفی از برنامه غذائی روزانه نیز به تنهائی قادر به از بین بردن این نوع ذخایر چربی نخواهد بود. با اینکه ژنتیک و عامل وراثت تا اندازه ای در تعیین فرم بدنی ما موثر است نقش ورزشهای مناسب و رژیم غذائی متعادل و دوری از مواد شیمیایی در بهبود این عارضه و ایجاد تناسب میان بخش بالائی و پائینی بدن اهمیت بسزائی دارد. برعکس زندگی ماشینی ، عدم تحرک کافی و مصرف غذاهای آماده و پرچرب، استفاده از مواد شیمیایی همگی دروخامت این عارضه نقش اساسی دارند.
در دو شماره قبل مجله دنیای ورزش در باره نقش هورمون های جنسی مطالبی در اختیار خوانندگان عزیز این مجله قرار دادیم. همانطور که به خاطر دارید گفتیم که هورمون تستوسترون و هورمون استروژن هم در مردان وهم در زنان  تولید می شود و البته ترشح هر یک از این هورمون های جنسی در  مردان و زنان به نسبت خصوصیات مردانه و زنانه اشان  مختلف است و چنانجه میزان این هورمون های جنسی  از حدی بالاتر یا پایین تر رود یعنی این که آن شخص چه زن و چه مرد با اختلال هورمونی مواجه است  و به عبارتی خصوصیات زنانه یا مردانه اش دچار اختلال است.
امروزه تعداد زنانی که صورت یا بدنشان بیش از حد نرمال موهای سیاه دارد  بسیارند و مردانی که حالت های زنانه دارند بخصوص این که سینه ها یا باسن و ران هایشان مثل زن ها چاق است و این به طور قطع با ترشح بیش از اندازه طبیعی استروژن در  بدنشان مربوط می شود.  متاسفانه گفتیم که عواملی در محیط زیست وجود دارند که می توانند باعث این اختلالات هورمونی شوند و یا آنکه اینگونه اختلالات را تشدید کنند. دوری از مواد شیمیایی، محصولات آرایشی بهداشتی، رنگ مو، عطر ها و دئودورانت های مختلف، خوردن گوشت حیواناتی که با هورمون  رشد کرده اند میزان استروژن  در بدن  را به طور قابل ملاحظه ای در بدن زیاد می کنند. با دوری از این گونه محصولات و روی آوردن به محصولات طبیعی تا حد قابل توجهی می توان از پیشرفت این مسئله جلوگیری کرد.
 
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر