۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه


زیبایی اندام برای آقایان

نقش مکمل های غذایی

عشق عضله، سیکس پک شکم، دمبل جلو بازو، پرس سینه، کول، هالتر و سیم کش زیر بغل ! بخشی از مکالمات متداول بین جوانان ایرانی که معمولا شب ها به گودلایف فینچ و یانگ می آیند و سرو صدای زیادی راه می اندازند!

این روزها زیبایی اندام  و بدن سازی از موضوعات بسیار داغ در بین جوانان است.  پسران و  دختران می خواهند با داشتن بدنی زیبا، جذاب تر و سکسی تر جلوه کنند.  زیبایی اندام برای دختران یعنی لاغرشدن در حالیکه  پسران  هیکل های درشت،  شکم شش طبقه، سینه و بازوهای برجسته  را زیبایی اندام می دانند و اتفاقا بهتر است بگویم بازارزیبایی اندام، عضله سازی و فیتنس بین پسرهای جوان بیشتر طرفدار دارد زیرا اکثریت دختران و زنان ما هنوز ورزش بدن سازی را صرفا مردانه تلقی می کنند و بیشتر طرفدار ورزش های ساده ایروبیک، کاردیو و یوگا هستند.

اصولا هر فردی بر اساس تصویر ذهنی خود زیبایی اندام را تعریف می کند. برای بعضی ها ایده آل ترین حالت زیبایی اندام، بدن زنان و مردان مدل در فیلم ها و مجلات یا شوهای مختلف است. افراط در این گونه تصویر سازی های ذهنی تا حدی است که خیلی از جوانان  تحت تاثیر مدل های تبلیغاتی و با تقلید از آن ها سلامتی خود را به خطر می اندازند و دچار انواع و اقسام بیماریهای جسمی و روحی می شوند.

تعریف ساده من از زیبایی اندام درحالت ایده آلی یعنی "احساس خوب داشتن ازخودمان جلوی آینه". چون معمولا کسانی که بدن خود را دوست ندارند از آینه فراری هستند یا از دیدن خود جلوی آینه احساس رضایت نمی کنند. این افراد با ساختن تصویری ذهنی بسیار متفاوت از آن چه در عالم واقعی هستند از خود اصلی اشان دور شده و دائما به راه های فرعی فکر می کنند که بتواند آنان را به همان تصویر ذهنی غیرواقعی برساند. از دیدگاه های افراطی که بگذریم، آگاهی و دانش اصولی از مهمترین ابزاری است که می تواند آرزوی زیبایی اندام را به امری دست یافتنی و ساده تبدیل کند. بخشی از این آگاهی شامل تبلیغات گول زننده در بازاراز جمله تشویق به خرید محصولات و مکمل های غذایی یا داروهای شیمیایی است به همراه باورهای نادرست رایج در میان جوانان که می تواند فقط جیب فرصت طلبان را پر پول کند و عده زیادی را هم دچار یاس و افسردگی نماید.

آنچه مسلم است عوامل بیشماری برای رسیدن به اندامی زیبا و متناسب نقش دارند که  ورزش و تغذیه صحیح را می توان از لازم ترین ها در نظر گرفت ضمن آن که این دو به تنهایی مطمئنا کافی نیستند. نوشیدن آب فراوان، نقش هورمون های جنسی مردانه بخصوص تستوسترون،  خواب کافی،  کنترل استرس، دوری از سیگار و مشروبات الکلی و استفاده از مکمل های غذایی مناسب هر شخص در این میان نباید نادیده گرفته شود. از طرفی داشتن انگیزه، جدیت، پشتکار و برنامه ریزی اصولی از جمله عوامل تعیین کننده برای رسیدن به هدف زیبایی اندام پسران جوان به شمار می آیند. ترکیبی ازهمه این عوامل با یکدیگر هدف زیبایی اندام را ساده و دست یافتنی می کند ضمن آن که هیچ کدام به تنهایی نمی توانند موثرواقع شوند. 

از آنجا که معمولا جوانان فاکتورهای اصلی را نادیده می گیرند و قبل از انجام هر کاری به سراغ مکمل های غذایی مختلف در بازار می روند بهتر دیدم که ابتدا در باره مکمل های غذایی صحبتی داشته باشم.

 

نقش مکمل های غذایی در زیبایی اندام

اول از هر چیزهرگز اطلاعاتی را که از طریق اینترنت، مجلات تبلیغاتی و شرکت های فروش محصولات و مکمل های غذایی به دست می آورید صد در صد باور نکنید. به یاد داشته باشید منبع اصلی درآمد رسانه های ارتباطی از طریق درج تبلیغات پر زرق و برق تامین می شود. گول عکس و نوشته هایی را نخورید که شما را تشویق به انجام کارهای بسیار آسان و کوتاه مدت برای کسب نتایج شگفت انگیز می کنند. به عنوان مثال استفاده ازبرخی مکمل های غذایی که می توانند در مدت یک ماه در صد چربی بدن شما را به طوری پایین بیاورند که عضلات شش طبقه شکمتان از زیر چربی ها نمایان شود.  بدانید که برای پایین آوردن چربی و نمایان ساختن عضلات باید  ورزش بدنسازی را با برنامه ریزی دقیق (روز،هفته و ماه) حداقل شش ماه به طور مستمروجدی انجام دهید و نحوه غذا خوردنتان را کاملا عوض کنید.

رابطه مکمل ها با غذا، آب و خواب کافی مثل رابطه فروع به اصول می ماند.

خوردن غذای کافی بسیار مهم است. میزان پروتین مصرفی، کربوهیدرات و چربی های مفید باید متناسب با وزن، چربی بدن، هدف شما (افزایش حجم، کاهش چربی، قدرت) و میزان ورزشی که می کنید هماهنگ باشد. اگر از طریق غذای روزانه مواد اصلی مورد نیاز بدنتان، بخصوص پروتئین، مواد معدنی و ویتامین کافی دریافت نمی کنید مکمل های غذایی کمک بسیار خوبی خواهند بود به شرط آن که از شرکت های معتبر و شناخته شده خریداری شوند. هرگزگول محصولات ارزان و قلابی را نخورید. البته منظورم این نیست که هرمحصول گرانقیمتی هم با کیفیت است! به یاد داشته باشید که مکمل یعنی "کامل کننده"، و غذا به زبان ساده یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی باضافه آب ، ویتامین و مواد معدنی که تامین کننده نیازهای بدنی شما هستند. در صورت کمبود هر یک از این مواد، بدن ما به "مکمل های غذایی" احتیاج دارد.

تامین آب بدن از مهمترین عوامل افزایش حجم عضلات و زیبا سازی بدن به شمار می آید. بدن اکثر مردم علیرغم بطری های پلاستیکی آبی که با خود حمل می کنند کم آب است!  کم آبی روی سیستم قلب وعروق و اعصاب ماهیچه ها فشار می آورد  و سوخت و ساز بدن را مختل می کند. بدن شما روزانه در ازای هر پاوند از وزنتان به 0.6  تا 0.7 اونس آب  نیاز دارد.  یعنی آقایی با وزن 200 پاوند روزانه حداقل باید 4 تا 5 لیتر آب بنوشد. توجه داشته باشید که بسیاری از نوشیدنی های رنگ ووارنگ تجارتی در بطری های پلاستیکی فقط حاوی مواد شیمیایی مضر و شکر هستند. از خوردن این گونه نوشابه ها جدا خودداری کنید. برای نوشیدن قهوه به این نکته توجه نمایید که زمان خوردن کافئین قبل از ورزش است نه بعد از ورزش، زیرا کافئین بعد از انجام تمرینات بدنسازی میزان کورتیزول (هورمون استرس) در بدن را افزایش می دهد و این یعنی به هدر دادن هر آنچه در سالن بدنسازی انجام داده اید. بعد از تمرین بدن شما برای بازسازی به پروتئین و اسید های امینه نیاز دارد نه کافئین!   

از دیگر عوامل مهم در زیبایی اندام پسران میزان تستوسترون در بدن است که به طور قطع در افزایش حجم عضلات موثر می باشد. جالب است بدانید که میزان تستوسترون تولیدی در بدن شما در مقایسه با پدربزرگ هایتان به مراتب کمتر است! دلیل اصلی آن شیوع انواع ناتوانی جنسی میان مردان بخصوص در کشورهای پیشرفته صنعتی است! علت چیست؟ استرس، عوامل زیست محیطی و مواد شیمیایی به طور قابل ملاحظه ای از میزان تستوسترون دربدنتان می کاهد و برعکس میزان هورمون استروژن ( هورمون زنانه) را در بدنتان زیاد می کند. از سویی دیگر ورزش بدنسازی به مدت طولانی در یک جلسه میزان تستوسترون در خون را پایین می آورد و باز هم این یعنی به هدر دادن آن چه در باشگاه بدن سازی انجام داده اید.  برای کسانی که می خواهند سریعتر به هدف بدنسازی برسند توصیه اکید می شود که تمرینات خود را به جای یک جلسه 2 ساعتی به دو جلسه 45 دقیقه ای صبح و بعد از ظهر تغییر دهند.

(ادامه این مطلب را در شماره آینده مجله دنیای ورزش دنبال کنید.)

 

 

 

 

 

 

   

 

    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر