۱۳۹۱ بهمن ۱۷, سه‌شنبه

عمری زودگذر، مرگ در جوانی با جسدی زیبا

حقایقی تلخ در باره زیبایی اندام و تفاوت های اصلی آن با ورزش با وزنه به منظور افزایش قدرت و سلامت عمومی
 
آیا شما هم مثل خیلی ها فکر می کنید با یکی دو بار بلند کردن دمبل شبیه آرنولد می شوید؟ ویا به محض صحبت در باره ورزش با وزنه بلافاصله بدن قلنبه سلنبه و ورم کرده آرنولد به ذهنتان می آید؟  پاسخ مثبت شما به این سوال نشان می دهد که اطلاعات شما در مورد ورزش با وزنه  کامل نیست والبته بسیار طبیعی است که شما این گونه فکر کنید. صحبت از ورزش با وزنه که می شود تنها تعداد معدودی از مزیت های بیشمار این ورزش مادر اطلاعات کافی دارند و صرفا ورزش با وزنه را برای پروراندن عضلات تلقی می کنند.به همین علت خیلی ها هیچ علاقه ای به ورزش با وزنه نشان نمی دهند و معمولا وقتی از آن ها پرسیده می شود که چرا ورزش با وزنه را در کنار ورزش های دیگر خود انجام نمی دهند سریع می گویند چون " عضله دوست ندارم فقط می خواهم لاغرتر شوم، شکمم صاف شود، بازوها، ران ها یا باسنم سفت تر باشد و غیره !" اینجاست که مشخص می شود هنوز هدف از ورزش با وزنه/ دمبل برای این اشخاص روشن نیست و تنها دیدن چند عکس یا شاید اشخاص "آرنولدی" آن ها را از ورزش با وزنه فراری می دهد.
من معمولا در چنین مواردی قبل از توصیه به ورزش با وزنه به عنوان  سریع ترین راه رسیدن به وزن ایده آل (کاهش یا افزایش وزن)، پایین آوردن چربی ومهمتر از همه  افزایش قدرت بدنی به منظورسلامتی بیشترو مبارزه با پیری یا بیماری های مختلف سعی می کنم که  ابتدا  تفاوت های اصلی ورزش با وزنه و پرورش اندام / زیبایی اندام را برایشان توضیح دهم و این که ورزش با وزنه صرفا برای پرورش اندام/ زیبایی اندام آن هم از نوع آرنولدی نیست بلکه پرورش اندام تنها شاخه محدودی از ورزش با وزنه است که طرفداران خاص و اندک خود را دارد و باور کنید این توضیحی است که شاید بعضی روزها  بارها و بارها در برخورد با افراد مختلف تکرارمی شود وبا این همه هنوزهم تعداد زیادی از خانم ها و آقایان هستند که ازترس داشتن بدنی با عضلات ورم کرده از ورزش با وزنه دوری می کنند. جالب اینجاست که خیلی ها فقط به خاطر همین اشتباه از آمدن به باشگاه ورزشی می ترسند و حتی نمی خواهند برای یک بارهم شده دو تا وزنه در دستشان بگیرند تا بفهمند که به این سادگی ها هم نیست که هر کسی بتواند یک شبه آرنولد بشود!
 
چند درصد مردم از این فیگورها خوششان می آید؟ خیلی کم! ولی با کمال تاسف همین تعداد کم توانسته اند اذهان عمومی را چنان تحت تاثیر قرار دهند که اکثریت مردم از ورزش با وزنه بهراسند چون فکر می کنند که به محض بلند کردن وزنه قرار است به چنین شکل و شمایلی تبدیل شوند!   
به طورخلاصه پرورش اندام یعنی انجام تمرینات بدنسازی با استفاده از دمبل یا ماشین های بدنسازی به منظور زیبا سازی فیزیک ظاهری بدن و و حجیم کردن عضلات که معمولا همه به عنوان زیبایی اندام می شناسند. هدف اصلی پرورشِ اندام صرفا افزایش حجم عضلات و کاهش چربی بدن به شکل افراط گونه با هدف شرکت در مسابقات فیگور، مدلینگ، تبلیغ برای فروش لباس زیرمردانه و زنانه و یا مجلات بدنسازی و مد است و یا صرفا برای چشم و هم چشمی و به رخ کشیدن بدن عده ای   این نوع ورزش را دوست دارند. آمادگی‌ جسمانی، افزایش توانایی‌ بدن از نظر قدرت واستقامت و بهبود عملکرد بدن برای انجام  بهتر فعالیت های روزانه از اهداف اصلی پرورش اندام نیست.
افزایش حجم و رشد عضلات تحت تاثیر تبلیغات و عکس های برهنه مجلات، شرکت های تولید مکمل های غذایی، ایجاد جاذبه جنسی و سکس و یا صرفا کسب درآمد از راه نشان دادن بدن از جمله عواملی است که می تواند تعداد محدودی از زنان و مردان جوان را ترغیب به ورزش بدنسازی از نوع آرنولدی بنماید. رسیدن به این هدف می تواند آن قدر وسوسه کننده باشد که این جماعت را حتی تا مرحله تزریق هورمون استروئید پیش ببرد و این همان زنگ خطری  است که چطور ورزش به منظور سلامتی و طول عمر بیشتر می تواند دشمن سلامت قلب و سایر اندام های حیاتی باشد. اخیرا گفتگویی با یک  پسر ایرانی بدنساز 29 ساله  داشتم که در حال حاضر به علت بیماری قلبی ناشی ازورزش های سنگین با وزنه و استفاده بیش از اندازه مکمل ها خانه نشین شده است. آیا این عجیب نیست؟  جای بسیار تاسف است.
به اعتقاد من، هيچ چیز بدتر از اين نيست كه يك آقا یا خانم بدنساز جوان بعد از 5 دقيقه دويدن به نفس نفس بيافتد و هیچ چیز قابل تحسین تر از این نیست که آقا یا خانم ورزشکار 65 ساله ای که به طور مرتب با وزنه کار می کند، علاوره برداشتن بدن فوق العاده زیبا از نظر میزان چربی وعضله ووزن استاندارد بتواند در سطح عالی بدود، شنا کند، پوکی استخوان، فشار خون، کلسترول و ناراحتی قلبی نداشته باشد.
به طور خلاصه ده تفاوت اساسی ورزش با وزنه برای افزایش قدرت  یا پرورش اندام عبارتند از:


   ورزش با وزنه برای افزایش قدرت عضلات

عمومیت:  همه در هر سن و با هر نوع آمادگی جسمانی (به منظور مقابله با کهولت وجلوگیری از بیماری ها   ضرورت این ورزش با بالا رفتن سن به مراتب بیشتر می شود)

مقایسه فرد با خودش، هدف فردی، قدرت بیشتر، جلوگیری از بیماری های استخوانی و مفصلی،

افزایش قدرت عضلات عمیق و زیر

ترغیب سلامتی 

غذا خوردن به میزان کافی و در حد تعادل برای کسب انرژی

حفظ جوانی، نشاط و سرزندگی، انجام فعالیت های ورزشی مثلا دویدن، شنا کردن )

پایین آمدن کلسترول و فشارخون به علت رژیم متعادل و کنترل شده

تنظیم عملکرد قلب برای عمر طولانی

کسب آمادگی لازم برای شروع یک ورزش مثلا فوتبال، هاگی، جودو و غیره و یا کسب مقام قهرمانی دریک فیلد ورزش خاص

کسب تعادل در زندگی، ورزش و کنترل خوردن

ایجاد توازن در دو سمت بدن از نظر قدرت  ( در صورت دانش کافی و اصولی )

در یک کلام: بالا بردن  زندگی از نظر کیفی

 

ورزش با وزنه برای افزایش حجم عضلات

محدودیت: عده ای خاص، شرط سنی ( مثلا خانم یا آقایی که بالای 50 سال است نمی تواند معمولا نمی تواند بدن سازحرفه ای شود.)

مقایسه فرد با دیگران،  با هدف رقابت، نمایش فیزیک و کسب مقام

افزایش سایز عضلات ظاهری

به خطر انداختن سلامتی

غذا خوردن به حالت افراطی  تا مرز استفراغ و یا خودکشی

پیری زودرس، عدم توانایی برای دویدن حتی یک مایل یا یائسگی قبل ازسن 30 سالگی برای دختران جوان بدنساز به علت چربی زیر حد استاندارد )

بالا رفتن کلسترول و فشار خون به علت مصرف بیش از اندازه پروتئین و مکمل ها و نهایتا مواد سمی در بدن

بهم زدن عملکرد قلب و از کار افتادن قلب، فشار بسیار زیاد روی قلب

از دست دادن آمادگی لازم برای هرگونه ورزش به علت وزن زیاد عضلات و از دست دادن کارآیی عضلات بدن برای حرکات در زاویه های مختلف

عدم تعادل در زندگی، افراط در ورزش و پرخوری

ازدست دادن توازن از نظر قدرت بدنی با وجود قرینگی عضلات ظاهری

در یک کلام: بالا بردن بیماری و به خطر انداختن زندگی از نظر کیفی

 


۳ نظر:

  1. سلام.
    من ادمین بک page بدنسازی طبیعی هستم.مطالب بالا رو خوندم.یک سری مسائل هست که باید گفته بشه.اول اینکه بدنسازی که شما میشناسید با بدنسازی واقعی خیلی تفاوت داره.تو بدنسازی باید به اندازه خورد.گفتن این حرف سادست ولی عمل به اون یک بحث دیگست.اگر داروها رو(و نه مکمل ها) از بدنسازی حذف کنیم میشه بهترین ورزش برای سلامتی.متاسفانه هم بدنسازانی که از دارو سو استفاده میکنن و هم افرادی مثل شما که قصد روشنگری دارن اطلاعات کمی راجع به بدنسازی دارن.جسارت نمیکنم ولی از طرز تحریر شما در مقاه بالا این امر مشخص هست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام ادمین جان بسیار ممنون از نظر شما، اگر شما فکر می کنید که اطلاعات من در باره پرورش اندام یا زیبایی اندام و عکسهایی که در همی وبلاگ گذاشته ام کافی نیست از شما خواهش می کنم اطلاعات در اختیار من بگذارید. اگر طبق گفته شما داروها و بعضی مکمل ها را حذف کنیم ...........خوب همین است که من تاکید می کنم.من چیز دیگری گفتم؟ چون خود من هم ورزش با وزنه در اولویت تمام برنامه های ورزشی ام ست- در وافع این ورزش برای من به عنوان ورزش مادر است اگر به منظور افزایش فدرت و تمام دلایلی که ذکر کردم انجام شود. اگر شما قبول ندارید که پرورش اندام برای یک دوره محدود است لطفا دلایلتان را به من بگویید.

      خیلی هم خوشحالم که شما بدنساز طبیعی هستید و جرف من هم همین است. به نظر می رسد من و شما زیاد نظراتمان ازهم دور نیست.

      حذف
  2. مرسی فقط می خواستم بدونم عکسی که از اون انم گذاشتید واقعیه چون من تا بحال حتی مردی رو با این هیکل عضلانی وماهیچه ای ندیدم

    پاسخحذف