۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

چرا زنان از اندام خود راضی نیستند؟


 
تقریبا همه زنان دوست دارند بدنشان دارای منحنی و برجستگی های زنانه باشد ضمن آن که نمی خواهند درشت هیکل وعضلانی باشند. به زبان ساده ما زن ها دوست داریم خوش هیکل باشیم. این خواسته فقط مختص خانم های ایرانی نیست اما می توان گفت معمولا زنان و دختران ایرانی حساسیت بیشتری نسبت به مسئله هیکل و اندام دارند و هرگز از آن چیزی که در آینه می بینند راضی نیستند. زن ایرانی برای لباس خریدن همیشه وسواس های عجیبی دارد و دنبال لباس هایی هست که عیب های بدنی اش را بپوشاند. زن ایرانی دوست ندارد برهنه شود و از نشان دادن بدنش احساس راحتی نمی کند.

بازار پیروی از رژیم های سخت، استفاده از داروهای شيميايی برای لاغری، لیزر و عمل های زیبایی مثل لیپوساکشن وغیره در بین خانم های ایرانی بسیار داغ است و بخصوص در ایران رواج زیادی دارد. خانم های ایرانی مبالغ زیادی صرف لیزر می کنند تا لاغر شوند زیرا آن ها فکر می کنند درکوتاهترین زمان ممکن آن ها به هدف خود می رسند و خوش هیکل می شوند پس براحتی و بدون فکر کردن این راه ها را ترجیح می دهند و با آن که می بینند یا می دانند نتیجه هرکار کوتاه مدت، کوتاه مدت است بازهم سراغ راه کوتاه مدت می روند!

به نظر من خیلی خوب است که این خواسته در وجود ما خانم ها آن قدر قوی باشد تا ما را برانگیزاند و تشویقمان کند که برای رسیدن به آن تلاش کنیم. اما متاسفانه می بینیم خیلی از خانم ها با آن که همه هم وغم اشان را صرف این مسئله می کنند و پول زیادی هم بابت آن می پردازند باز هم همیشه در حسرت داشتن اندامی سکسی و خوش فرم می مانند، چرا؟ چون راه های فرعی، کوتاه مدت و عجیب و غریب علیرغم تمام وعده وعیدها و تضمین های تو خالی جوابی ندارد. معمولا کسی به عواقب ناشی از این گونه راه ها فکر نمی کند یا به طور ساده قبول ندارد که باید به موضوع تناسب اندام به شکل یک طرح طولانی مدت یا همیشگی نگاه کرد.

امروزه چاقی و اضافه وزن بیش از هشتاد درصد مردم دنیا و شاید بیشتر زنان را رنج می دهد. مشکلی که به آسانی و بدون به خطر انداختن سلامتی قابل حل است به شرطی که ما یاد بگیریم چطور معقول و سالم زندگی کنیم. اما سالم زندگی کردن با حفظ تعادل برای خیلی ها سخت است به همین دلیل خانم های چاق یا نا متناسب معمولا با استفاده از راه های غیراصولی یا نامتعادل تصمیم به کاهش وزن می گیرند، برای مدتی لاغرتر می شوند و دوباره روز از نو روزی از نو! چرا که آنان فقط می خواهند برای مدتی محدود خود را مجبور به انجام کاری می کنند که ادامه آن در طولانی مدت تقریبا برای هر کسی غیر ممکن است و دوباره به عادت های غلط غذایی و کم تحرکی برگردند.

معمولا تبلیغات لاغری طرفداران زیادی در بین خانم های ایرانی دارد. خانم های زیادی را می شناسم که به شدت تحت تاثیر تبلیغات افراطی هستند. تبلیغاتی نظیر "لاغری در دو هفته!" یا " با شکلات لاغری 20 کیلو در یک ماه کم کنید"! "با لیزر سریع لاغر شوید"! تبلیغاتی که معمولا با عکسهای جذاب دختران خوش هیکل وسوسه انگیزترمی شود و تمام فکر و ذکر خانم ها را پر می کند تا به هر طریق پولی فراهم کنند و یکی از این راه های دورغ ولی راحت را بیازمایند. جالب ترین عکس تبلیغاتی که دیدم این بود که دختر نیمه لخت بسیار خوشگلی غوطه وردرشکلات لاغری است و فقط فکر کنید این تبلیغ چقدر برای خانم های چاق که عاشق خوردن شکلات هستند جذابیت دارد! این تبلیغ براحتی می تواند خیلی ها را وسوسه کند که این شکلات معجزه آمیزرا بخرند به امید این که به سرعت شبیه همان دخترغوطه وردرشکلات لاغری خوش هیکل شوند. جالب تر این که یکی از دوستان که صاحب امتیاز آنی شکلات لاغری جادویی را می شناخت به من می گفت که خانم ایشان بسیار چاق است! متاسفانه هنوز تعداد خانم هایی که گول این گونه تبلیغات کذب را می خورند، پول و سلامتی خود را به هدر می دهند بسیار زیاد است.

چرا؟ چون برای رسیدن به هدف خود خیلی عجله دارند. چند روز پیش با خانمی ملاقات داشتم که می خواست ظرف سه هفته برای رفتن به ایران 20 پاوند وزن کم کند. وقتی به اوگفتم که این کار غیر ممکن است سرش را تکان داد و گفت که نه، او تاکنون چندین بار این کار را کرده است! از او معذرت خواهی کردم و به او پیشنهاد کردم که دوباره همان کار را انجام دهد. متاسفانه آرزوی خوش هیکلی برای خیلی ها به قیمت از دست دادن سلامتی است و با وجود همه هشدارها تعداد زنانی که از راه های غلط و غیر اصولی سلامتی خود را به خطر می اندازند بسیار زیادند.

راهی که معمولا طرفداران زیادی ندارد روش اصولی یعنی تغییر نحوه زندگی با افزودن تحرک بدنی و جایگزین کردن عادات درست غذایی برای تمام عمر و برای همیشه است. بله درست است تمام عمر و برای همیشه!

اگر شما هم بار ها و بار ها برای لاغر شدن راه های غیر اصولی را تجربه کرده اید و هر بار هم نتیجه کم و بیش مشابه ای گرفته اید وقتش شده که تصمیم بگیرید روش زندگی اتان را تغییر دهید. بهتر است بدانید که به طورخیلی ساده دلیل اصلی چاقی عدم تحرک بدنی و اشتباه غذا خوردن است. یعنی اگر کمتر فعالیت بدنی داشته باشیم و بیشتر از نیاز بدن غذا های چاق کننده بخوریم چاق می شویم. کالری اضافی در بدن کم کم به صورت چربی در شکم، باسن، ران ها و یا بازوها جمع شده و باعث اضافه وزن می شود و اندام ما را از حالت زیبای خود خارج می کند.

خیلی ها به اشتباه و یا برای توجیه عادات بد خود مسئله وراثت را عامل اصلی چاقی خود می دانند یا دائما تکرار می کنند که فشار خون یا قند خونشان پایین است و باید مواد قندی و نشاسته ای زیاد مصرف کنند. اما این ادعا بیشتربرای توجیه رفتار های غیر قابل کنترل است و این که ذهن ما را آسوده کند ما دلیل موجهی برای کار اشتباه خود داریم در حالیکه این ادعا هیچ پشتوانه علمی ندارد. عامل وراثت در بروز چاقی هرگز دلیل اولیه نیست، قند خون هم در بیشتر موارد عاملی است که تحت کنترل ماست و ما می توانیم با خوردن غذاهای درست قند خونمان را کنترل نماییم. البته اگر بتوانیم با دو جنبه منفی زندگی مدرن امروزی یعنی کم تحرکی و مصرف زیاد غذاهای آماده بسته بندی شده و چاق کننده مبارزه کنیم و سلامتی خود را تحت کنترل درآوریم.

ساده ترین، کم هزینه ترین و سلامت ترین راه برای خوش هیکل بودن در یک عبارت = عوض کردن نحوه زندگی برای طولانی مدت + گنجاندن ورزش در برنامه زندگی (با درنظر گرفتن میزان آمادگی جسمانی) + پیروی از برنامه غذایی متعادل و سلامت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر