۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه


آقا سیبیلوهای ماه نوامبر!

آقایان لطفا پروستات خود را جدی بگیرید!

ماه نوامبر  رو به اتمام است و به احتمال خیلی زیاد شما آقای عزیز تا حالا متوجه شدید که این ماه، ماه سبیل بود و خیلی از آقایان سبیل گذاشتند! نمیدانم چند درصد از خوانندگان عزیز دنیای ورزش که این مطلب را می خوانند از فلسفه سبیل گذاشتن درماه نوامبر آگاه هستند یا چند در صد از آقایان ایرانی در این ماه سبیل گذاشتند!

فلسفه سبیل گذاشتن در ماه نوامبر هشداری به آقایان برای اهمیت دادن بیشتر به سلامتی جسمانی و جدی گرفتن سرطان پروستات است. در همین راستا مطلب این هفته را به توضیحاتی در این مورد اختصاص دادیم. 

سبیل گذاشتن در ماه نوامبر اقدام انسان دوستانه ای است که از سال 2003 در استرالیا آغاز شد و بتدریج در کشورهای امریکایی و اروپایی رواج یافت. از آن پس، هر سال آقایان در بسیاری ازکشورها در ماه نوامبر به نشانه روشن کردن اذهان عمومی،به خصوص همجنسان خود نسبت به سرطان پروستات به شکل های مختلف سبیل می گذارند.

همین عمل به ظاهر ساده سالانه توانسته  به توسعه اطلاعات مربوط به پبشگیری ازسرطان پروستات کمک زیادی کند و مردان را در سراسر دنیا متوجه این موضوع بسیار مهم نمایدو آنان را به ضرورت آزمایشات و پیگیری های سالانه در مورد سلامت پروستات تشویق کند.

آقایان سیبیلو ماه نوامبر همچنین کمک های پولی خود را به سازمان های خیریه این رویداد اهدا می کنند تا برای مبتلایان به سرطان پروستات خرج شود.
 

پس زیاد تعجب نکنید اگر در ماه نوامبر مردان و پسران زیادی را با سبیل های مختلف شبیه به دهه هفتادی ها دیدید!  

حالا ممکن است بپرسید ربط موضوع سرطان پروستات با سبیل چیست. وجود سبیل در صورت آقایان در حقیقت از خصوصیات ثانوی جنسی آنان  است و به عبارتی نشانه ای از مرد بودن را در ذهن متبلور می سازد. درست مثل وجود سینه در خانم ها که نشاندهنده زن بودن است. سبیل در صورت یک مرد نشان می دهد که به مرحله بلوغ جنسی رسیده و از نظر تولید مثل  و ترشح هورمون های جنسی فعال است. پس شاید مبتکرین این اقدام خیرخواهانه می خواستند با اختصاص دادن روزی برای این امر خیر، هر سال به مردان دنیا یادآوری کنند که مراقبت و توجه به این عضو  مهم مردانه اشان را از یاد نبرند.

سرطان پروستات که یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است (مثل سرطان سینه در زنان) تا حد زیادی قابل کنترل و درمان است  به شرطی که آقایان به موقع آزمایشات سالانه خود را انجام دهند و یا با عوامل جلوگیری از پیشرفت این بیماری آشنا باشند. متاسفانه با آن که مردان نسبت به اندام جنسی خود و خصوصیات مردانه اشان بسیار حساسند ولی هنوز مثل زنان مراقبت و پیشگیری از بیماری های این چنینی را جدی نمی گیرند. مردان از طرفی به خوبی از اهمیت وجود پروستات به عنوان نشانه مردی و تولید مثل آگاه هستند اما با این حال سلامت و نجوه مراقبت از این عضو مهم در بدنشان را زیاد جدی نمی گیرند.

پروستات، پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و بعد ازسرطان ریه  دومین سرطان شایع در آقایان است.  آما همین بیماری شایع مثل بسیاری از سرطان های دیگر اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است و بر عکس با تشخیص دیر آن، شانس درمان تا حد زیادی از بین می‌ رود. پس شناخت و آگاهی از علائم به موقع این بیماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از نشانه های هشدار دهنده برای سرطان پروستات می توان به بی اختیاری ادرار، بند آمدن ادرار، وجود خون در ادرار یا خون در مایع منی، درد در ناحیه پایینی شکم، ناتوانی‌ جنسی و درد شدید هنگام عمل جنسی، ضعف و بی‌ حالی شدیدکاهش اشتها و کاهش وزن اشاره نمود.

چه عواملی باعث بروز سرطان پروستات می‌ شوند؟

‌تغذیه، سن، سابقه سرطان پروستات در خانواده درجه اول،بیماری های مقاربتی مثل سوزاک، سیفلیس و عفونت‌ های هرپیسی، ترریق هورمون هایی که بعضا آقایان برای پرورش اندام استفاده می کنند (مانند استروئید) و برخی بیماری های عفونی در شیوع این بیماری موثرند.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر